Kedy sa oplatí prerobiť auto na plyn?
08.11.2011 15:55Nemusíte nevyhnutne hľadať kalkulačku a papier, aby ste si spočítali výhodnosť prevádzky na plyn. Základné prepočty sme spravili za vás.
Nasledujúci prehľad predstaví všetky autá s alternatívnym pohonom na CNG alebo LPG, ktoré sú v súčasnosti na slovenskom trhu. Ak by ste chceli auto s týmto pohonom priamo od výrobcu, resp. aspoň oficiálne prestavené od predajcu (niektoré nové automobily na LPG), máte výber z niekoľkých stoviek modelov, ktoré sú k dispozícii na konvenčné palivá, obmedzený na len niekoľko kusov. Napriek tomu podobné vozidlo nájdete takmer vo všetkých kategóriách od segmentu minivozidiel, ktorý zastupuje napríklad Fiat Panda, cez malé vozidlá, kde môžete mať na CNG Fiat Punto, cez kompaktné vany Opel Zafira alebo Mercedes-Benz triedy B, až po referentské modely Škoda Octavia a veľké sedany typu Mercedes-Benz triedy E či Volkswagen Passat, ktorý by mal do ponuky pribudnúť v priebehu leta. Pri najzaujímavejších modeloch sme vyčíslili výhodnosť jednotlivých palív v závislosti od počtu ročne najazdených kilometrov. Vždy sme brali do úvahy porovnateľnú výbavu danej motorovej verzie, pokiaľ možno s podobnými výkonovými parametrami, päťročnú prevádzku a kombinovanú spotrebu uvádzanú výrobcom. Ceny palív sú priemerné ceny v slovenských podmienkach. Pre čo najširší prehľad porovnávame viaceré porovnateľné verzie – na LPG, na CNG, benzínové i naftové. Ako vzorový príklad uvádzame tento prepočet pre najpredávanejšiu Škodu Octavia.
PRI OCTAVII nájdu uplatnenie všetky tri typy pohonov. Základná prepĺňaná pohonná jednotka 1.2 TSI sa vďaka nízkej spotrebe vyplatí až do najazdenia 18 000 km za rok, potom sa stáva výhodnejšou voľbou 1.6 LPG a od 49 000 za rok dieselový agregát 1.6 TDI. Verzia Greenline vychádza najvýhodnejšie až po najazdení 67 000 km za rok, má ale štandardne lepšiu výbavu vrátane klimatizácie, takže po dovybavení predchádzajúcich verzií sa oplatí skôr.
Model | Octavia 1.2 TSI | Octavia 1.6 LPG | Octavia 1.6 TDI | Octavia 1.6 TDI Greenline |
Základná cena (€) | 14 749 | 16 239 | 16 399 | 18 029 |
Doba prevádzky | 5 rokov | 5 rokov | 5 rokov | 5 rokov |
Priemerná spotreba (l/100 km) | 5,7 | 9,2 | 4,5 | 3,8 |
Cena paliva €/l (jún 2011) | 1,479 | 0,700 | 1,362 | 1,362 |
Náklady po 5 rokoch pri 15 000 km ročne (€) | 150 x 5,7 x 1,479 x 5 | 150 x 9,2 x 0,700 x 5 | 150 x 4,5 x 1,362 x 5 | 150 x 3,8 x 1,362 x 5 |
Celkové náklady po 5 rokoch (75 000 km) (€) | 21 071,73 | 21 069 | 20 995,75 | 21 910,70 |
Náklady po 5 rokoch pri 25 000 km ročne (€) | 250 x 5,7 x 1,479 x 5 | 250 x 9,2 x 0,700 x 5 | 250 x 4,5 x 1,362 x 5 | 250 x 3,8 x 1,362 x 5 |
Celkové náklady po 5 rokoch (125 000 km) (€) | 25 286,88 | 24 289 | 24 060,25 | 24 498,50 |
Náklady po 5 rokoch pri 50 000 km ročne (€) | 500 x 5,7 x 1,479 x 5 | 500 x 9,2 x 0,700 x 5 | 500 x 4,5 x 1,362 x 5 | 500 x 3,8 x 1,362 x 5 |
Celkové náklady po 5 rokoch (250 000 km) (€) | 35 824,75 | 32 339 | 31 721,50 | 30 968 |
Náklady po 5 rokoch pri 70 000 km ročne (€) | 700 x 5,7 x 1,479 x 5 | 700 x 9,2 x 0,700 x 5 | 700 x 4,5 x 1,362 x 5 | 700 x 3,8 x 1,362 x 5 |
Celkové náklady po 5 rokoch (350 000 km) (€) | 44 255,05 | 38 779 | 37 850,50 | 36 143,60 |
KEDY SA OPLATÍ CNG?
Z ponúkaných áut na CNG sa prevádzka oplatí skôr pri väčších modeloch. Pri Mercedese triedy E sa musíte zmieriť so slabšou výkonovou verziou, cenovo je však výhodná. Opel Zafira 1.6T CNG je vôbec najsilnejším dostupným modelom. Pri Fiatoch sú výhodnejšie skôr pohony LPG ( u nás menej dostupné), na zemný plyn vychádza najzmysluplnejšie Qubo. Ponuku modelov na CNG by mal v priebehu leta rozšíriť VW Passat 1.4 TSI EcoFuel.
Model | Objem (cm3) | Výkon kW | Spotreba (kg/100 km) | CO2 | Cena (€) |
Fiat Doblo 1.4 Natural Power | 1 368 | 88 | 4,9 | 134 | 18 400 |
Fiat Panda 1.4 Natural Power | 1 368 | 51 | 4,3 | 107 | 15 040 |
Fiat Punto 1.4 Natural Power | 1 368 | 51 | 4,2 | 115 | 15 600 |
Fiat Qubo 1,4 Natural Power | 1 368 | 51 | 4,3 | 114 | 14 670 |
Mercedes-Benz B 180 NGT | 2 034 | 85 | 4,9 | 135 | 28 980 |
Mercedes-Benz E 200 NGT | 1 796 | 120 | 5,7 | 155 | 47 130 |
Opel Combo 1.6 CNG | 1 598 | 69 | 5,4 | 108 | 15 800 |
Opel Zafira 1.6 CNG Turbo | 1 598 | 110 | 5,5 | 139 | 19 980 |
Volkswagen Caddy 2.0 CNG | 1 984 | 80 | 5,7 | 156 | 20 093 |
KEDY SA OPLATÍ LPG?
Originálne prestavby na LPG ponúka na Slovensku len veľmi málo importérov. Je to trochu paradoxné, pretože sieť čerpacích staníc nie je malá a mnoho majiteľov si autá necháva prestavať dodatočne. Ide však väčšinou o staršie jazdené automobily. Výhodnosť je pritom pomerne jednoznačná pretože pri cene prestavby okolo 1 100 eur sa investícia vďaka výrazne nižším prevádzkovým nákladom začne vracať už pri najazdení nejakých šesť až osem tisíc kilometrov ročne. Moderné prestavby využívajú priestor rezervného kolesa, takže do kufra zasahujú len minimálne. Podľa rozmeru sa do tohto priestoru zmestí aj 60-litrová nádrž. Nevýhodou však je, že väčšinou sú na prestavby vhodné len staršie pohonné jednotky s nepriamym vstrekovaním paliva, čo znamená väčšinou výrazne nižší výkon a vyššiu spotrebu. Nie vždy platí, že investícia do alternatívy sa rýchlejšie vráti pri väčšom aute. Pri škode Octavia to vychádza až na 18 000 kilometrov ročne.
Model | Objem (cm3) | Výkon kW | Spotreba (kg/100 km) | CO2 | Cena (€) |
Fiat Panda 1.2 LPG | 1 242 | 50 | 6,2 | 98 | 12 540 |
Škoda Octavia 1.6 LPG | 1 595 | 75 | 9,2 | 149 | 16 239 |
Škoda Octavia Combi 1.6 LPG | 1 595 | 75 | 9,2 | 149 | 17 739 |
Zdroj: autoviny.zoznam.sk
———
Späť